söndag 29 mars 2009

I still dream of you

jag drömmer om andra platser och vaknar tidigt
solen pressar sig upp bakom träden
skatorna flyger över innergården
så mycket tid har gått

jag beter mig mycket osvenskt
hälsar på grannarna tidigt på morgonen
pratar med butiksbiträdena på främmande språk
letar efter utlänska namn i min telefonbok

jag vill ringa upp Marie, säga att jag drömde om henne igen
berätta hur man kan sakna en vän så mycket att avstånden emellan
krymper till en rädsla så stor att man inte vågar tro att vi kommer ses igen

jag packar inte upp mina väskor
köper inga biljetter i kollektivtrafiken
sätter mig på tågen härifrån

någon viskar att livet saknar garantier och löften
och jag tänker att jag i tre månader försökte hålla fast vid känslan av att kärleken var två flygplatser bort, nio timmar in i framtiden
som om man kunde komma ikapp den genom att resa bort

kanske har jag åkt åt fel håll hela tiden

min bror sätter sig vid köksbordet
vi äter svenskt bröd med svensk ost
vi använder osthyvel och ett språk mina fingrar minns men inte min mun

jag tänker mycket lite på hur allt skulle kunna blivit
och hoppas mycket på hur det kommer bli

försöker vara här nu


Inga kommentarer: