fredag 24 augusti 2007

tio meter över havet

jag har en vän som gifte sig tio meter över havet medan
Götheborg fyllde seglen och fick följe av tusentals småbåtar in i hamnen
en vän som innan hon sa "ja" vände sig om till oss och log
en vän som dansade ut ur kyrkan samtidigt som scandinavium
intogs av europas alla monsterjams

jag har en syster som bor i en westernby i smålands djupa skogar
som tar bilen från sin älskade lägenhet varje vår för att åka tillbaka till 1800-talet
en syster som roar sig med sina grannar i sveriges enda tågrånarby
hon berättar för mig att lucky luke inte alls varit särkilt lucky i år
att hon längtar tillbaka till framtiden ibland men att mamelucker har sin charm

jag har en bror som bygger broar i norge
som spelar fotboll varma sommardagar innan han går hem och skriver sig närmare sin examen en bror som ska ta flyget till canada, bort från mejeriet och ostarna med sprickor
en bror som blir kär i fel tjejer och, precis som jag, hoppas att livet kan bli enklare

jag har en dröm om malmö
om att ta tåget ner till ett torg med en historia av hungerskravaller
en dröm om människor i andra städer än min, vill vara en närmare vän
en dröm om att återvända, storslaget, med bultande hjärta till allt jag skulle kunna älska

det finns en man som lagt sig som ett tryck över mitt bröst
vi går tillsammans över torget till trappuppgången vid folketspark
en man som säger att om han inte varit så blyg så hade han bett mig följa med upp
en man som sett världen men ändå säger att det är nått med mig som väcker hans intresse,
nått han inte förstår
trycket över bröstet som en skön belastning

jag har en gammal älskare som växt till nått större
han ringer mig en lördag två år senare och drar med mig från bakfyllan ut i solen
han promenerar vid min sida och ler mig tillbaka in i verkligheten
vi ser irak vinna sin första seger på årtionden vuxna män dansa nyktra på borden, gråtandesskrattandes till folksånger
vi hittar tillbaka till varandra och min hjärtevän lyser upp hela bellevue den eftermiddagen

jag har de finaste vännerna
vi sitter vid riorio och ser solen sakta gå ner bakom fiskekyrka
en ljummen grillkorv, en mugg mousserande, paddanbåten cirkulerar kring oss
mina vänner håller mig under armarna när allting går fel, de tittar på mig och ser
de ringer mig på morgonen och tar mig till en klippa vid vattnet säger;
jenny, livet blir enklare, och vi älskar dig

Inga kommentarer: