tisdag 11 september 2007

alkoholen

jag sover för lite
nätterna behövs till annat

inatt var jag en utsträckt hand till gamlestan
en extramadrass som kanske hjälpte i alla fall litegrann
en kram för att hålla från kanten

alkoholen och skammen är något så jävla....jävligt

den senaste månaden har jag lärt mig massor
vågar man bara lysna på vad folk säger så gör man tydligen det
och vågar man berätta själv också blir det lättare att förstå vad de andra säger

två nya människor i mitt liv har berättat om sina liv för mig, utan de vanliga retuscheringarna och ommålningarna som är så vanliga, som jag själv är en mästare på
och det fina i allt det svåra är att det hjälpte mig, och därefter också den tredje

ikväll sa f att det är själva tanken med det, att det är det tolfte steget; att föra vidare tanken och hjälpa andra.

den här skrev jag för ett par veckor sen, mycket ser annorlunda ut nu. ljusare och mer hoppfullt, även om det svarta kommer fram vissa nätter, som natten till idag. och även om allt jag kan göra är att dra fram extramadrassen och hålla handen utsträckt över parkettgolvet. och hoppas att det hjälper, iaf litegrann.


-------------------

ser dig gåendes med henne i handen över rondellen vid bellevue
det ser ut som hon bär dig, håller dig vid liv
hur kan man konkurrera med det

de senaste veckorna har lagt tjugo år på den du var när jag först träffade dig
en böjd rygg har för mycket att bära, något tynger dina axlar

ditt korpsvarta hår matchar hennes mörka inre
hur kan man konkurrera med det
jag är något så okomplicerat som en självständig kvinna
ingen som kräver din kärlek
ingen som håller dig vaken med skrik från badrumsgolvet varje natt

jag behöver inte den som är du,
behöver inte ditt tomma bankkonto fyllt med bakfyllor och återställare
behöver inte fler skrikande män i mitt liv
den du är, är någon som jag lovat mig själv att hålla mig borta från sen jag var elva
hur kan du konkurrera med det -
ta plats i mig med denna dikten

du behöver inte mig som henne
hon flyttade från dig för att visa det
jag skulle inte kunna brytt mig mindre i den situationen,
hade raderat dig ur mitt liv med ett minne av min idiotiska far

du behöver inte mig
vi behöver inte varandra
vi hör inte ihop

men allt som inte är detta tydliga, självklara,
säger något annat
skriver en dikt om dig
behöver den som är du
--------------------------

1 kommentar:

Anonym sa...

jenny, du är Galet bra!