lördag 29 september 2007

åkern

jag har skrivit tre inlägg som av olika anledningar inte blivit publicerade

ett handlade om ett krogbesök
ett annat hette "stor jävla längtan"
och igår när jag satt i ett stillastående tåg på en åker mellan ängelholm och båstad var jag farligt nära att känna de skånska vidderna hota mig till att skrika fula ord helt högt i kupén, vilket jag också gjorde istället för att publicera inlägget jag skrivit



de nästan tre timmarna på åkern och på en perrong i ängelholm åt upp ett möte som jag behövde väldigt mycket

efter två timmar gav alla upp hoppet om att hinna i tid och de flesta av de andra 300 på perrongen kände ånger över armbågarna som utdelades i striden om platserna på ersättningsbussen, började dra göteborgsvitsar om tåg och jag tänker mig att engelskmannen som försökte slå till busschauffören gick längs ån utanför ängelholmcentral och bestämde sig för att gå en ABF-kurs i självkontroll

själv pratade jag med killen brevid mig på bänken om de människor vi nu missat och om masspsykosen i förvirringen på perrongen, sen bestämde vi oss för att följa just den psykosen och följa efter folk ombord ett tåg som stannade i varenda liten by i västra skåne

väl i malmö såg jag min tågvän för sista gången och förbannade igen en resa som istället för att lätta på trycket pressade mig hårdare

men när jag kastat min väska i hallen hos min fina storasyster mötte hon mig med ett glas champange och sa att det var en pissig dag som denna man skulle dricka den, att hon sparat den för det här



nu har jag lite dåligt samvete

jag har varit en dålig gäst
det slutade med att jag drack henne skumpa, intog hennes öl, åt hennes sista paj, stal hennes tandborste, lämnade hennes lägenhet mitt i natten för att ta igen mötet med en hjärtevän och fick en försenad födelsedagspresent
ändå vill hon att jag ska komma tillbaka

en storjävlalängtan dövades under den natten, för att sen dyka upp igen när jag efter ett hejdå svängde runt hörnet in på möllevångstorget
det är väl så det funkar med en storjävlalängtan antar jag

men i ett vidare perspektiv kan jag ändå hävda att det hjälpte, min blixtvisit i malmö gav utdelning, och nu när jag sitter på tåget hem igen är det en annan känsla som försöker ta plats i mig
något sorts obehag
men bättre denna känslan än en storjävlalängtan

Inga kommentarer: