söndag 24 februari 2008

Betryggande




idag har jag spelat fotboll
jag har ont i hela kroppen och om ett par timmar bär det av till kvällsskiftet på Deuce restaurant

igår jobbade jag på centro grill på "garde manger station", kallskänksstationen

har varit riktigt nervös inför mina första dagar på restaurangerna här, men såfort man kommer in i köket så släpper det och man känner sig som hemma igen

snacket, tempot, sammanhållningen
precis som i Sverige,
och jag inser att ett kök är ett kök är ett kök
och trivs

vi har Carlos, mannen från sydamerika som hoppas på att snart få arbetstillstånd, men tills dess är mer eller mindre beroende av arbetsgivarens "goda vilja", ja, ganska livegen alltså
vi har Ando, japanen som kom till Kanada för kärleken och säger "it's like in Cuba" när jag berättar att det är gratis att gå på Universitet i Sverige
vi har Thialan, den tyska kocken som egentligen ville jobba i Los Angeles men som inte fick greencard pga sitt efternamn och sin "terrorist look", han svär att aldrig sätta sin fot i staterna eftersom han inte vill stödja ett land "with aparteid"
och jag, en svensk som får kommentaren av en i servisen (ja, servitriserna alltså, de kallas så, servisen) att hon aldrig sett en tjej jobba i ett restaurangkök


konstigt tycker jag
så det är väl inte riktigt som i sverige kanske
men nästan

motsättningen mellan kökspersonalen och servisen finns där i alla fall
ibland skämtsam och ibland allvarlig
köket tycker att servisen är lata och inte bär ut maten i tid och servisen tycker att köket strular med beställningarna och bossar, typ


jo, jag har verkligen saknat det här
med allt vad det innebär


3 kommentarer:

Anonym sa...

låter fint måste jag säga :)

Anonym sa...

jag drömde förövrigt att jag spelade fotboll inatt och i morse funderade jag om det var legitimt att flytta till Kanada bara för att få lira lite boll...vad tror du?

kallskänkan sa...

klart det är legitimt! speciellt när jag är här. men jag måste varna, idag kunde jag knappt resa mig upp ur sängen... träningsvärk!