torsdag 20 mars 2008

Något som tänder mig

den här egentligen inte riktigt klar
mest eftersom jag tror att jag stulit raden "något som tänder mig" från en dikt som jag läste för kanske 7 år sen, och för att den faktiskt inte är klar
men jag är trött på att vara tyst
trött på perfekta främlingar
jag behöver något som sätter avtryck





du är ett telefonnummer skrivet på insidan av pärmen till min svarta skrivbok
ditt namn och kladdiga siffror

jag minns att du stod framför mig och att jag ställt mig på en tröskel för att jag efter ett par öl ofta får såna idéer, om att det hade varit bra att vara 10 centimeter längre, befinna sig på samma höjd över havet
och jag minns att dina läppar rörde sig och att jag tyckte att det du sa var fel

men jag minns inte vad du sa och jag minns inte vad jag svarade
jag tänkte aldrig att jag ville kyssa dig, bara att jag skulle behöva en punkt att utgå från,
någonting trasigt inuti att sträva bort ifrån, eller något så flammande att man är rädd att närma sig, någonting som tänder mig

och jag minns inte vad som hände sen men jag har bilden av hur du kommer utspringande på 4th Street och lägger en hand på min axel, frågar om jag ska åka hem
och jag inser att ja, det är nog det jag håller på med, blir själv lite förvånad
för jag skulle behöva någonting annat än främlingar som glider genom mitt liv
behöver ärr som förändrar i grunden, avtrycken man minns, någonting som tänder mig

minns hur du frågade efter mitt telefonnummer och hur jag tog upp min telefon och försökte förklara att jag faktiskt inte kunde mitt nummer
så där i efterhand kan jag tänka att det logiska vore om jag fått ditt nummer
eller att jag på plats ringt upp din telefon

istället för svårtydda siffror på insidan av pärmen till min svarta skrivbok och
min rädsla för att prata med folk på telefon
men något som känns när man ändå ringer upp och du säger att du är en riktig kanadensare, för dina föräldrar är från Polen, du föddes i Australien och växte upp i Indonesien
det och ett “I’m glad you decided to call me”
ett leende
och något som tänder mig

1 kommentar:

Anonym sa...

Något eller någon-som tänder dig?Gladiatan skickar tändstickor!Bränn inte upp orden bara!