tisdag 25 november 2008

Jag kommer hem nu

Jag packar mina väskor, jag letar upp min flygbiljett, försöker hitta mitt pass. Jag öppnar skafferiet och undrar vad jag ska köra med tre kilo röda linser. Jag skickar iväg sms om att jag har för mycket att göra mina sista dagar här och inte hinner ses. Jag går ensam upp längs Commercial Drive under mitt trasiga paraply. Jag sätter in min sista lön på mitt kanadensiska konto och frågar om mitt bankkort fungerar i Europa. Det gör det och jag berättar för tjejen bakom disken om att åka till andra sidan jorden. Hon önskar mig en fantastisk semester.
Jag pratar med Al på jobbet och får veta att myndigheterna vill ha kompletteringar på våra ansökningar om nytt arbetsvisa. Inser att jag kanske inte alls kan komma tillbaka. Allting förändras och allting är precis sig likt.
Jag vet inte vad som kommer hända i januari.

Ibland tänker jag att jag ska flytta hem till min syster och försöka få pengarna att räcka så länge det går, skriva. Men jag vet inte. Men vad som än händer kommer jag nog vara där hon är.

Jag tar bussen hem från Burrard Station. Känner mig trött. Packar lite till. Känner mig lite bättre, som om jag är på väg. Som om någonting nytt är på väg att hända. Jag behöver någonting nytt.
Så jag sorterar ut en massa gammalt, bestämmer mig för att ge bort det till någon bättre behövande. Dessutom har jag under mina tio månader här samlat på mig alldeles för mycket grejer, kläder, papper.

Jag surfar in på min blogg. Känner mig trött på såpoperan som blivit mitt liv. Trött på att inte kunna gömma mig bakom mitt språk längre. Google translator har satt mig i problem mer än en gång. Minns ni te x killen från t-shirtsaffären som jag gick på dejt med? Google translator och sen var det inte mycket mer med det.
Sen dess aktar jag mig lite mer noggrant för att säga för mycket. För mycket är sånt jag kommer säga i min bok så ha lite tålamod.
Jag tänker också, att om jag börjar skriva historierna i omvänd ordning, alltså från slutet till början, så spelar det ingen roll.

Vi får se, just nu måste jag försöka få ner tio månaders konsumtion i en mycket liten resväska.
Ses snart. Puss.

2 kommentarer:

Johan C. Svensson sa...

Google translate! DAMN! Dags att rensa bloggen. TACK! Kram

bes sa...

Heeeeeeeeeell yeah!