tisdag 28 april 2009

Jobba

Jag loggar in på internetbanken, fast jag redan vet att det inte kommer göra mig vidare glad. Mobilen ligger tyst bredvid datorn, ingen ringer mig och ber mig komma in och jobba, idag heller.
Jag sitter vid skrivbordet och redigerer det som förhoppningsvis ska bli en bok, går till affären och köper mjölk. Tänker att jag har så mycket ledig tid att jag omöjligt kan använda den smart.
Jag längtar tillbaka in i köken. Dagar som denna kan jag till och med sakna tempot som förstör oss, men mest av allt arbetskamraterna, sammanhållningen, sammanhangen som får en att gå upp om morgonen.

Jag surfar in på Platsbanken och bestämmer mig för att söka ett jobb på ett större kafé. Kanske att det kommer ta längre tid att skriva färdigt boken, men jag behöver kockknivarna, människorna, historierna bakom svängdörrarna för att kunna göra det. Och pengarna.

Inga kommentarer: