tisdag 9 oktober 2007

om det här med att vara sjuk

De senast två dagarna har jag varit ute med mitt fackförbund Hotell och Restaurangfacket och besökt arbetsplatser och försökt värva medlemmar.

Situationen på svensk arbetsmarknad är skrämmande och följande exempel är ganska talande. Det fick vi på facket skickat till oss från en medlem som jobbar på McDonalds. Det hade satts upp på anslagstavlan av hans chef. Har en bild men mitt långsamma internet krånglar. Så här står det iaf:


"Sjukskrivningar...

följande är INTE okej att sjukskriva sig för;


1. Ont i huvudet

2. Ont i halsen

3. Mensvärk

4. Snuva

5. Ont i magen

Detta är INTE okej varken hos mig eller försäkringskassan!

Mvh /Björn"
---

Inställningen till oss ungdomar är ofta den; vi ska fan inte tro att vi kan bli sjuka, vi känner efter för mycket, vi är lata jävlar som helst av allt vill ligga hemma och titta på Sunset beach istället för att jobba. Och det är ju onekligen lite konstigt att det som är helt accepterat i andra brancher och yrkesgrupper inte ska gälla för oss, för att vi ska vara hemma från jobbet krävs det inte bara ohälsa utan det ska till tyngre grejer.
Man kan ju också konstatera att äta på McDonalds numera måste förknippas med en förhöjd risk för matförgiftning och smitta.

Mvh /Jenny

3 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Upptäckte just att du är tillbaka i bloggvärlde och det gläder mig mycket. Jag kommer att återvända hit ofta!
Lycka till med skrivandet!

Johan C. Svensson sa...

My god. Jag som just förlikats med att den del av fettet i mcdonaldsmaten troligen kommer från tonårsfinnarna på personalen får nu helt enkelt också inse att droppande näsor och kolibakterier troligen kommer sätta piff på mina saftiga burgare framöver. Groose.

Belinda Jane sa...

Stämmer mycket väl!
Som aftonbladets nya information, Ja man får jobba magsjuk alltsom oftast. Även med infektioner och andra smittningsriskerande sjukdomar. Och det ska egentligen inte ens handla om det, har man minsta lilla feber behöver man vila. Man FÅR inte ens jobba med en förkylning. Men det gör nästintill alla medarbetare och det sprids som inåt helskotta snabbt.

Mcdonalds är allt facket hatar egentligen, så mycket fel som pågår där speciellt nu under franchiestagare, som inte får förekomma, det är extremt!

Man tvingas till att finna sin egen ersättare om man är sjuk, ett ansvar man INTE har som anställd. De bryter emot de flesta arbetsmiljölagar. Känns skönt att det äntligen grävs i det här, och kommer ut.

NU får de sig något att bita i! Rejält!