måndag 5 januari 2009

När vi blir äldre ska vi flytta härifrån

jag skulle vilja, innan jag åker
en hand över din bröstkorg
vara tyngden som håller oss på plats

jag skulle vilja, innan det blir försent
din röst närmare här
något som hjälper mot allt som går sönder i januari

vilja
gruset som knakar under dina skor på väg till Willys,
vattenpölarna som spricker under din tyngd
de bottenfrysta sjöarna

vilja
solen som bländar dig när du drar upp persiennen
i staden där det i tunneln in mot centrum står klottrat
"När vi blir äldre ska vi flytta härifrån"
när du vänder bort blicken, tittar ner mot postbilen
genom frosten på rutan

vilja
vara det som bränner inuti
när du tror att hela världen pratar illa om dig
när de säger att du inte kommer lyckas
när du själv börjat tro på det
vara det som tar tid i att göra sig helt säker
men fortfarande inte tro att det kommer fungera
vara nyfikenheten i tveksamheten
det varma som vinner över den här vintern

jag skulle vilja,
hålla fast vid januari
ta tag i februari
säga till mars att "Vänta, snälla,
snart kommer jag tillbaka"

2 kommentarer:

bes sa...

Ensam med en hund i baksätet
Bensin på de nya skorna när jag tankar
Så roligt vi hade precis här
Men inte igen på ett år

kallskänkan sa...

inte bensin på de fina skorna
och inte ett år till roligt. snart erik. ta hand om Tobbe.