tisdag 30 juni 2009

Det tystaste vulkanutbrott


Jag försöker skriva nått om solen;
synvillan över asfalten upp mot Alby,
mannen som ligger avsvimmad i gångtunneln in mot Tuna med
lava droppandes från pannan

den glödande asfalten, det mörka blodet

om vägen till sjukhuset och
kvinnan som kommer fram till mig på innergården,
säger att hon vill att jag ska åka till Latinamerika
på mission från Kyrkan

försöker skriva om tonläget i hennes röst när hon
försvarar statskupperna
om blodet på gatorna i Honduras
om blodet på gatorna i Iran
om blodet på gatorna i Tumba

Men det är någonting fel på språket
det är som om någon
gått med förstoringsglas och synat alla orden
med solen bakom ryggen
och
småleende gått därifrån
när allting tagit fyr

För vad jag än säger
känns det som om
vi inte pratar samma språk
eller som om vi inte pratar med varandra
eller som om vi menar någonting helt annat
än det vi egentligen säger

För nu
har vi slutat fråga varandra
varför
eller hur

tyst konstaterar vi
att vi nu inte längre klarar av att leva med varandra,
eller utan

bara att vi helt enkelt inte
klarar av det

För nu ringer du upp mig och säger
att du har skickat ett brev
där allting står beskrivet i detalj

hur solens bana över ljusblå himmel följer
sena junis vindar genom centrum ut
mot lavan som rinner genom gångtunnlarna

så lägger du på
för allt finns förklarat där

hur orden hör ihop
hur språket blev till
och
hur allting försvann i översättningen

mellan oss

1 kommentar:

Anonym sa...

mycket intiresno, tack