måndag 8 juni 2009

"När kommer du tillbaka?"

Den här dikten hittade jag nerklottrad på en flygbiljett i dag när jag letade efter mitt pass. Jag måste skrivit den just efter jag kom tillbaka från Vancouver i mars. Eller på väg över Atlanten.

Den kan läsas som en kommentar till dikten När vi blir äldre ska vi flytta härifrån som skrevs innan jag åkte tillbaka till Vancouver i januari.






flygplatserna
resväskorna
fyllorna

avskeden på smutsiga gator
i smutsiga städer

gjorde allting fel den vintern
ringde fel människor
sov i fel sängar
tog
fel flyg
i fel riktning

dagarna i solen
kisandes
nätterna på rummet
huvudet mellan knäna
ögonen
vidöppna

allt jag återvänt till
någonannanstans

höll inte tillräckligt hårt i
januari
somnade på andra sidan jorden
kunde inte komma längre bort än
februari
när du på fyllan ringde upp mig
och jag svarade
två flygplatser
från mars
då kylan tog över från vintern

och jag kom hem
till din nya flickvän

Inga kommentarer: