måndag 12 november 2007

Antimoralen

alltså, det är ju inte så att jag är moralens väktare
det är inte så att jag inte själv stått på någon hastigt utplacerad gångbro och kysst någon lämplig främling
inte så att jag inte lutat mig över ett bord och strukit bort håret från någons perfekta käkben
det är inte så att jag inte tar chansen när den erbjuds

det är faktiskt till och med så att jag en gång i tiden, en sen kväll i lund 2002 kanske, erkände mig till något större än mig själv, ett litet mantra i en hall i en varm lägenhet som jag besökte för första gången

“moralen överlämnar vi till de som behöver den”
vilka det är? inte en aning faktiskt

och det är ju inget att hymla om, att det man söker är bekräftelsen, och det är väl inget konstigt med att man på tre minuter kan lära sig att tycka om honom som tittade på mig genom en dimma och sa att jag vara vacker
då tar man ju snällt och väluppfostrat emot det som erbjuds, dummare är man ju inte

och det är ju inte så att jag inte för lätträknade veckor sen efter ett biobesök konstaterade tillsammans med kille på andra sidan bordet över en kopp chai, att man ska ligga så mycket som möjligt

så är det ju
men det som är lite synd så här i efterhand är ju att man inte visste att man både kunde ha kakan och äta den

och att man kanske kunde undvikit stor ord
så att man kunde känt skillnad på när man kysser med hjärta och när man bara kysser, sådär för att det känns bra
och för att man ska kunna njuta av en kaka, säg en morotskaka, en läckerbit, så vill man ju veta att man har ryggen fri, och kan äta hela med en gång och får ta lite saft till också


sen den andra delen:
att den känslan i bröstet kändes så varm att det faktiskt var så mycket mer än bekräftelse

och att det är något väldigt litet i att skylla sitt beteende på problem man säger sig vilja lämna bakom sig, att använda de problemen som ursäkt för att fortsätta bete sig som en skitstövel

och även om man inte tror på det där med moral, så är det faktiskt inget jag rekomenderar ifall man vill lämna fina avtryck
och inte bara sätta på folk för påsättandets skull

Inga kommentarer: