onsdag 7 november 2007

stoppa bron

göteborg är vaket inatt
spårvagnarna glöder mot elledningarna
jag träffar mina vänner som drar upp mig och rör mig framåt
jag pratar med en kvinna på väg hem från jobbet som gillar att baka bröllopstårtor
tänker på ett datorspel jag inte spelat på länge och vet att jag borde sova nu
jag gör en blandskiva till någon som betyder och hoppas att hisingen är varmt ikväll
för jag vet att minst två av de som är där förtjänar det
jag pratar med mina arbetskamrater och känner styrkan i att stå tillsammans
ringer min syster och längtar till våren
jag städar inte min lägenhet och undviker att gå in i köket, sätter inte på tvn
kanske att jag tar en promenad och funderar på var de vita höghusen man kan se från kullen egentligen ligger och det är konstigt att det inte känns annorlunda, för samtidigt som jag gör allt det där så vet jag att du redan åkt över öresundsbron
och allt jag orkar tänka är;
jävla idioter till att bygga en jävla skitbro



du tar din jacka och lämnar min lägenhet med en nacke vassare än japanska kockknivar
med ett avstånd som inte når fram
med en mening om att det är mycket nu

du suddar ut dedikationen i the Captain´s Verses
släcker glöden med ett obesvarat sms
går vidare längs malmös gator utan mig

du lämnar mig utanför din port med en ändrad kemi i din kropp
släpper in frosten i allt som kändes varmt
fortsätter prata om dig själv när jag säger att jag känner mig liten

du packar din väska och tar tåget vidare in i ditt liv
tar det som var vi ifrån oss, gör oss till ett patetiskt kapitel i en dålig kärleksroman
där du är den som inte vågade hålla käften och falla och
jag är jäveln som trodde på lyckliga slut

Inga kommentarer: