tisdag 8 januari 2008

Destined for great things*


jag tror att skriva en dikt kan vara lite som att skriva filmmusik
man ser eller upplever någonting och får en känsla, en melodi, en mening
sen bygger man vidare på den

men för att det ska bli bra krävs det att man har någonting att berätta
att någonting tänder en

just nu händer det inte mycket
jag hade kunnat berätta om pappersarbetet för att få arbetstillstånd i Kanada
om tiden jag suttit på banker och arbetsförmedlingar
om att jag saknar den självklara tröttheten och sover alldeles för länge om mornarna

hur jag saknar tempot i köket, att lära mig nya saker och arbetskamraterna, arbetskamraterna


jag hade kunnat berätta om att jag aldrig kännt mig ensammare än första dagen på arbetsförmedlingen, som Göran Greider hade uttryckt det
att det är något så fruktansvärt ologiskt med att gå utan arbete när det finns så mycket jobb att göra
att jag försöker använda tiden till sånt man aldrig har tid med när man har ett arbete, men att alla de grejerna är ganska meningslösa om man inte har något samband att sätta in dem i

jag hade också kunnat berätta om att en vän ringt och berättat att hon är jävligt trött på att aldrig träffa den rätte, att en annan sagt att han varit smärtsamt medveten om sitt hjärta de senaste veckorna, att jag nog kan vara just en sån människa som gör folk medvetna om såna saker, i vissa knepiga lägen som jag aldrig varit bra på att hantera, och att jag fått ett sms som antyder att man inte kan fly ifrån allt genom att flytta långt, långt bort

och jag hade kunnat berätta om att jag dagar som denna undrar om jag gör mitt absolut bästa för att samla på mig så många smärtsamma avsked som möjligt innan jag flyttar

för kvällar som denna är jag också smärtsamt medveten om mitt hjärta


men ikväll låter jag bli att berätta om just det
men känslan, melodin, meningen
kommer kanske tillbaka imorgon
och tänder mig
* "Destined for great things" är ett av spåren på filmmusiken till
The assassination of Jesse James, gjort av Nick Cave & Warren Ellis

Inga kommentarer: