torsdag 17 januari 2008

Någonannanstans







varför skulle jag sakna dig?

det är år sen du tittade på mig och
med ett blick klarare än livsinsikter
frågade vad jag tyckte om att du börjat träffa din mamma igen

år sedan vi gick tillsammans längs
en å i en annan stad och pratade om vad
det är som gör oss små när vi borde känna oss starka

vi lovade varandra att aldrig igen ta någon skit
bildade en pakt av trasiga familjeförhållande och
en längtan till något bättre

jag har bytt adress fyra gånger sen jag för
första gången tog din hand och sa att det inte
spelade någon roll vad de sa,
att jag hade lärt mig att bortse från sånt för längesen

vi gick över blåbron och köpte en dricka i livset som någon öppnat i ett garage
ibland satt mannen på sin bönematta när vi kom in
ibland var han inte där
vi la pengarna på disken och gick ut till idrottsplatsen

gick tysta över de gröna planerna, vita linjerna, löparspåret av brun gummi
satte oss vid klubbstugan och jag berättade att pappa börjat dricka igen

det är konstigt, men det som fortfarande kan rädda mig
är en känsla av att du ligger precis som jag ibland;
raklång på en säng någonstans i mellansverige och
undrar vad som hände med mig efter nittonhundratalet,
funderar på om jag också ligger raklång någonstans i
mitten av ett land som tillslut ändå blev vårt hem

2 kommentarer:

Anonym sa...

livset jenny! görfintext :)

Anonym sa...

göööör alltså inte "jör". göteborska du vet.