torsdag 17 januari 2008

Kungsportsavenyn 39

5.
det är lördagsmorgon och kallskänken är fylld till bredden med panini som ska utfodra alla lyckliga lediga
jag kastar fram smöret, sätter ihop Hälden och skär upp tomaterna
sticker vant in handen i den vänstra bänkkylen och inser det innan jag sett det;
någon har tagit min mice en place!
“fan, inte nu igen! jag har inte tid med det här!”
jag hör h svära samma radda nere i caféet och fattar att det måste varit kaos här igår
en kombination av alldeles för mycket gäster och alldeles för lite personal
sånna kvällar blir dåliga spiraler, man kan hamna mer och mer efter under flera dagar innan det äntligen börjar regna eller det går någon viktig fotbollsmatch som gör att folk stannar hemma

först då kan vi försöka hinna ikapp igen

lördagar betyder fullsatt, men också att vi förhoppningsvis är så mycket personal att man slipper sitta och äta ensam

h kommer upp till mig i kallskänken och suckar att det var de nya tjejerna som stängde igår
det finns inga marginaler för att inte ha 4 års erfarenhet av just den här arbetsplatsen för att lyckas stänga i tid och kunna stämpla ut i takt med schemaläggningen, några pengar för den överskjutande tiden ser man sällan av och övertidsersättning är tydligen något som bara stora företag måste betala ut,
inget som kallskänkor, cafébiträden och diskare förtjänar

tyvärr har ingen lyckats med att skaffa sig den erfarenheten innan de inte orkar mer och säger upp sig, och för varje tjej som säger upp sig, och varje ny tjej som börjar, läggs fler och fler arbetsuppgifter och mer och mer ansvar på oss som jobbat kvar längst

h återvänder ner i caféet och jag hör mina svordomar få sällskap av hennes emellanåt
det håller hopplösheten borta

det kommer bli en lång dag, solen kastar sina första strålar mot lilla uteserveringen på framsidan och jag hjälper h ut med de tunga stolarna,
extrapersonalen envisas med att stapla dem sex och sex och även om vi ställer oss på tå har vi svårt att få ner den översta, tvingas lyfta från mitten och få med oss tre på en gång för att det ska gå

“synd att Eva inte fattat det där med att det är avdragsgillt med friskvård, jag skulle verkligen behöva en massage”
“äh, det är mer troligt att du lyckas övertala henne att massera dig själv”
ett leende och
“jag tror jag ska fråga henne nästa gång hon dyker upp, kan bli intressant”

tillbaka in i kallskänken och svetten rinner längs ryggraden
skruvar upp radion, kastar ett snabbt ögonkast på klockan och skriker till h
"ska vi försöka ta lunch vid tolv idag? E är väl ändå för bakfull för att jobba idag, så det är väl bäst att gå innan hon sjukanmäler sig"
h sticker upp huvudet i kallskänken och ler som svar
kan nog bli en ganska bra lördag det här ändå






Hälde- mycket användbar maskin. tärnar, river, skivar osv.
Mice en place - man förbereder och organiserar sina ingredienser och redskap innan man börjar. Skär upp mozzarella och fyller kylarna med röror och liknande så att det bara är att sätta igång.
"E" - platschefen

1 kommentar:

Anonym sa...

Här känner man igen sig. Det är extremt kul att se en blogg där det skrivs om jobbet med lite perspektiv och tanke bakom.