söndag 13 januari 2008

Laarsa och Jaarmo

du har precis hoppat av nattvagnen vid skf när två finska alkisar gör mig sällskap
jag hinner tänka att jag än en gång gjort misstaget att sätta mig nykter på en vagn fylld med de värsta sidorna hos människan
men ibland kan man hitta livsinsikterna man saknade när man vaknade samma morgon, till och med på en nattvagn

de sitter brevid mig och pratar om all skit som kastar sig över oss varje dag,
året om
den ena mannen reser sig och ska gå av när den andra lägger handen på hans axel, lutar sig fram och viskar med nått glansigt i blicken som inte är promille;


"Men du, vi vet hur det är;
Livet är stenhårt,
men vi är hårdare"


och ger mig en blick som säger
"kom ihåg det"

så sitter vi tysta mittemot varandra hela vägen ut till bergsjön

Inga kommentarer: